book
book

Sztuka dźwięku : technika i realizacja

Autor: Przedpełska-Bieniek, Małgorzata.




Książka Sztuka dźwięku. Technika i realizacja to podręcznik dla filmowców. W szczególności dla realizatorów dźwięku, producentów filmowych, telewizyjnych, ale również i radiowych; studentów szkół filmowych, przyszłych operatorów dźwięku oraz tych, których interesuje magia dźwięku.Zadziwiająco niewielka jest wiedza o dźwięku u kolejnych pokoleń filmowców, którzy nawet znając dokonania

światowej kinematografii, nie umieją słuchać i analizować wpływu realizacji ścieżki dźwiękowej na całość doznań ocenić, jak wiele wrażeń, informacji i nastrojów przekazano im właśnie przez dźwięk i jakimi metodami to zrobiono. Nie doceniając dźwięku, nie potrafią wykorzystać go twórczo w swojej pracy, bojąc się nieznanej sobie materii. Ta książka ma to zmienić!

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Małgorzata Przedpełska-Bieniek.
Hasła:Akustyka
Dźwięk
Elektroakustyka
Film
Podręcznik
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2017.
Opis fizyczny:XIV, 602 strony : ilustracje ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia, netografia na stronach 599-602.
Forma gatunek:Książki. Publikacje dydaktyczne.
Dziedzina:Inżynieria i technika
Powstanie dzieła:2017 r.
Przeznaczenie:Dla filmowców, realizatorów dźwięku, producentów filmowych, telewizyjnych i radiowych, studentów szkół filmowych i operatorów dźwięku.
Odbiorcy:Szkoły wyższe. Filmowcy. Operatorzy dźwięku. Reżyserzy dźwięku..
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp XIII
  2. 1.AKUSTYKA 1
  3. 1.1. Wiadomości wstępne 3
  4. 1.1.1. Źródła dźwięku (ang. soundsource, ton source) 3
  5. 1.1.2. Drganie ciał sprężystych (ang. vibration) 4
  6. 1.2. Fale dźwiękowe 7
  7. 1.3. Fizyczne wielkości charakteryzujące falę dźwiękową 9
  8. 1.3.1. Fale elektromagnetyczne. Fala świetlna 12
  9. 1.4. Słuch (ang. hearing) 15
  10. 1.4.1. Budowa ucha 17
  11. 1.4.2. Działanie narządu słuchu 20
  12. 1.4.3. Problemy w działaniu narządu słuchu 22
  13. 1.4.4. Lokalizacja dźwięków w przestrzeni 23
  14. 1.5. Subiektywna ocena dźwięku 26
  15. 1.5.1. Wysokość dźwięku 27
  16. 1.5.2. Wysokość dźwięku w muzyce 28
  17. 1.5.2.1. Notacja muzyczna 28
  18. 1.5.2.2. Interwały i strój 31
  19. 1.5.2.3. Badania nad wzajemnymi korelacjami dźwięków 34
  20. 1.5.2.4. Słuch. Słuch muzyczny 38
  21. 1.5.3. Głośność 39
  22. 1.5.4. Obszar słyszalności 45
  23. 1.5.5. Barwa dźwięku 48
  24. 1.5.5.1. Rodzaje dźwięków 50
  25. 1.5.5.2. Tony różnicowe 53
  26. 1.5.6. Czas trwania dźwięku 54
  27. 1.6. Zjawiska towarzyszące falom dźwiękowym 56
  28. 1.6.1. Wzajemne oddziaływanie fal dźwiękowych 56
  29. 1.6.2. Rozchodzenie się fal dźwiękowych w pomieszczeniach zamkniętych 63
  30. 1.6.3. Pogłos (ang. reverberation) 66
  31. 1.6.4. Rozchodzenie się fal dźwiękowych w przestrzeni otwartej 73
  32. 1.7. Akustyczne przystosowanie pomieszczeń 74
  33. 1.7.1. Adaptacje pomieszczeń akustycznych 74
  34. 1.7.2. Izolacyjność pomieszczeń 78
  35. 1.8. Psychoakustyka 81
  36. VIII
  37. SZTUKA DŹWIĘKU. TECHNIKA I REALIZACJA
  38. *
  39. 2. ELEKTROAKUSTYKA 85
  40. 2.1. Historia 87
  41. 2.2. Tor przetwarzania sygnałów dźwiękowych 90
  42. 2.3. Postać przebiegów akustycznych w torze fonicznym 91
  43. 2.4. Połączenia elementów toru fonicznego 97
  44. 2.5. Systemy rejestrowania i odtwarzania dźwięku 105
  45. 2.6. Źródła sygnału fonicznego 116
  46. 2.6.1. Mikrofony 117
  47. 2.6.1.1. Parametry użytkowe mikrofonów 117
  48. 2.6.1.2. Podział mikrofonów ze względu na sposób oddziaływania
  49. fal dźwiękowych na membranę 121
  50. 2.6.1.3. Podział mikrofonów ze względu na sygnał foniczny 122
  51. 2.6.1.4. Mikroporty 129
  52. 2.6.1.5. Przystawki mikrofonowe 131
  53. 2.6.1.6. Osprzęt mikrofonowy (ang. accessories) 131
  54. 2.6.2. Generatory i elektrofony 133
  55. 2.7. Stoły mikserskie. Regulacja poziomu i wzmocnienia 140
  56. 2.8. Modyfikatory dźwięku 149
  57. 2.8.1. Korekcja 149
  58. 2.8.2. Kompresja 151
  59. 2.8.3. Opóźniacze foniczne 154
  60. 2.8.4. Pogłos (ang. delay, reverberation) 155
  61. 2.8.5. Inne modyfikatory dźwięku 162
  62. 2.8.6. Modelowanie akustyczne dźwięku 164
  63. 2.8.7. Kształtowanie obrazu przestrzennego 165
  64. 2.8.8. Pitch detune, pitch shift i time shift 166
  65. 2.8.9. Rekonstrukcja dźwięku 169
  66. 2.8.10. Mastering dźwięku 173
  67. 2.9. Odbiorniki sygnału 176
  68. 2.9.1. Głośniki i słuchawki 176
  69. 2.9.1.1. Słuchawki 177
  70. 2.9.1.2. Głośniki 178
  71. 2.9.2. Mierniki 187
  72. 2.9.3. Przesyłanie sygnałów dźwiękowych na odległość 192
  73. 2.9.3.1. Przesyłanie przy pomocy kabla 192
  74. 2.9.3.2. Przekaz radiowy 192
  75. 2.9.3.3. Przekaz satelitarny 199
  76. 2.9.3.4. Przekaz za pośrednictwem Internetu 200
  77. 2.10. Rejestracja dźwięku 203
  78. 2.10.1. Mechaniczny zapis i odczyt sygnałów fonicznych 207
  79. 2.10.1.1. Zapis na płycie winylowej 208
  80. 2.10.1.2. Gramofon 210
  81. 2.10.2. Zapis sygnałów fonicznych i wizyjnych na płycie cyfrowej 211
  82. 2.10.2.1. Samodzielny zapis płyt cyfrowych 215
  83. 2.10.2.2. Odtwarzacz płyt cyfrowych 220
  84. 2.10.3. Magnetyczny zapis i odczyt sygnałów dźwięku i obrazu na taśmie 221
  85. 2.10.3.1. Magnetofon 221
  86. 2.10.3.2. Magnetofony analogowe 226
  87. 2.10.3.3. Analogowe taśmy magnetofonowe 228
  88. 2.10.3.4. Wieloślady 234
  89. 2.10.3.5. Systemy redukcji szumów 235
  90. 2.10.3.6. Magnetofony cyfrowe 237
  91. 2.10.3.7. Zapis obrazu z dźwiękiem na taśmie magnetycznej 244
  92. 2.11. Montaż dźwięku 249
  93. 2.11.1. Znaczenie słowa montaż 249
  94. 2.11.2. Historia montażu dźwięku 250
  95. 2.11.3. Montaż różnych rodzajów dźwięku 253
  96. 2.12. Synchroniczny zapis i odczyt dźwięku 255
  97. 2.13. Współczesne metody rejestracji dźwięku 265
  98. 2.13.1. Rejestratory twardodyskowe 265
  99. 2.13.2. Komputerowe programy dźwiękowe 270
  100. 2.13.3. Możliwości dźwiękowych programów komputerowych 274
  101. 2.13.4. Komputerowe nośniki dźwięku i obrazu 278
  102. 2.13.5. Komputerowe metody zapisu dźwięku i obrazu 287
  103. 2.13.5.1 Kodeki do kompresji dźwięku 288
  104. 2.13.5.2 Formaty zapisu dźwięku 292
  105. 2.14. Różnice między słuchaniem bezpośrednim a pośrednim 301
  106. 3. DŹWIĘKW SZTUKACH AUDIOWIZUALNYCH 309
  107. 3.1. Materiały literackie - podstawa produkcji filmowej 313
  108. 3.2. Zapis obrazu i dźwięku na taśmie światłoczułej 316
  109. 3.2.1. Optyka 316
  110. 3.2.2. Obiektywy 320
  111. 3.2.3. Światłoczułość 324
  112. 3.2.4. Taśma światłoczuła 326
  113. 3.2.5. Oświetlenie 331
  114. 3.2.6. Zapis i odczyt sygnałów fonicznych na taśmie światłoczułej 337
  115. 3.3. Technologia, technika, standardy 346
  116. 3.3.1. Wynalazki, które doprowadziły do powstania filmu 346
  117. 3.3.2. Film a fotografia 352
  118. 3.3.3. Format materiału filmowego 354
  119. X
  120. SZTUKA DŹWIĘKU. TECHNIKA I REALIZACIA
  121. 3.3.3.1. Perforacja 355
  122. 3.3.3.2. Szerokość taśmy 356
  123. 3.3.4. Formaty obrazu kinowego 361
  124. 3.4. Obraz filmowy 373
  125. 3.4.1. Podstawowe terminy filmowe dotyczące obrazu 373
  126. 3.4.2. Plany filmowe 374
  127. 3.4.3. Rodzaje ujęć filmowych 375
  128. 3.4.4. Ustawienia kamery 376
  129. 3.4.5. Ruchy kamery 379
  130. 3.4.6. Efekty specjalne.Triki filmowe 383
  131. 3.5. Montaż w filmie 390
  132. 3.5.1. Montaż w sztukach audiowizualnych 390
  133. 3.5.2. Rodzaje montażu 392
  134. 3.6. Montaż obrazu filmowego 396
  135. 3.6.1. Historia montażu obrazu 396
  136. 3.6.2. Zasady montażu obrazu 402
  137. 3.7. Dźwięk w filmie 405
  138. 3.7.1. Epoka filmu niemego 405
  139. 3.7.1.1. Muzyka 406
  140. 3.7.1.2. Efekty dźwiękowe 409
  141. 3.7.1.3. Dialog 410
  142. 3.7.2. Próby łączenia obu wynalazków 412
  143. 3.7.3. Film dźwiękowy 419
  144. 3.7.3.1. Rozwój technologii 419
  145. 3.7.3.2. Dźwięk jako element sztuki filmowej. Rola dźwięku w filmie 427
  146. 3.8. Zasady realizacji dźwięku w filmie 434
  147. 3.8.1 .Warstwy ścieżki dźwiękowej filmu 434
  148. 3.8.1.1. Warstwa informacyjna 435
  149. 3.8.1.2. Warstwa dźwięków uzupełniających 436
  150. 3.8.1.3. Muzyka 439
  151. 3.8.1.4. Cisza 439
  152. 3.8.1.5. Finalne materiały dźwiękowe w filmie 440
  153. 3.8.2. Metody realizacji dźwięku 440
  154. 3.8.2.1. Nagrania dźwiękowe realizowane przed zdjęciami 441
  155. 3.8.2.2. Nagrania dźwiękowe realizowane w trakcie zdjęć 445
  156. 3.8.2.3. Nagrania dźwiękowe realizowane po zdjęciach 448
  157. 3.8.3. Synchronizacja obrazu i dźwięku w filmie 449
  158. 3.8.3.1. Klasyczne metody synchronizacji. Znaki synchronizacyjne 451
  159. 3.8.3.2. Synchronizacja pilotem tonem, wieloślady 456
  160. 3.8.3.3. Synchronizacja kodem czasowym 460
  161. 3.9. Montaż dźwięku w formach audiowizualnych 465
  162. 3.9.1. Montaż dźwięku w filmie - historia 466
  163. 3.9.2. Opisywanie materiałów dźwiękowych do montażu 467
  164. 3.9.3. Segregowanie materiałów dźwiękowych na śladach 469
  165. 3.9.4. Prowadzenie notatek 470
  166. 3.10. Dźwięk przestrzenny - rozwój formatów dźwiękowych 472
  167. 3.10.1. Formaty kinowe 472
  168. 3.10.2. Formaty telewizyjne i kino domowe 487
  169. 4. REALIZACJA DŹWIĘKU W FORMACH AUDIOWIZUALNYCH 495
  170. 4.1. Realizacja dźwięku do fabularnego filmu kinowego 497
  171. 4.1.1. Okres poprzedzający realizację filmu (ang. development) 497
  172. 4.1.1.1. Problemy dźwiękowe na etapie scenariusza 500
  173. 4.1.1.2. Problemy muzyczne na etapie scenariusza 501
  174. 4.1.2. Okres przygotowawczy (ang. predproduction) 502
  175. 4.1.2.1. Problemy dźwiękowe w okresie przygotowawczym filmu 503
  176. 4.1.2.2. Problemy muzyczne w okresie przygotowawczym filmu 507
  177. 4.1.3. Okres zdjęciowy 508
  178. 4.1.3.1. Dźwięk w okresie zdjęciowym 508
  179. 4.1.3.2. Problemy muzyczne w okresie zdjęciowym filmu 511
  180. 4.1.4. Postprodukcja filmu fabularnego kinowego 512
  181. 4.1.4.1. Postprodukcja 513
  182. 4.1.4.2. Udźwiękowienie (postprodukcja dźwięku) 520
  183. 4.1.4.2.1. Muzyka ilustracyjna komponowana 538
  184. 4.1.4.2.2. Inne formy ilustracji muzycznej 540
  185. 4.1.4.3. Problemy do rozwiązania na etapie udźwiękowienia filmu 541
  186. 4.1.4.4. Zgranie filmu 543
  187. 4.1.4.4.1. Muzyka w czasie zgrania filmu 550
  188. 4.1.5. Prace końcowe 551
  189. 4.1.5.1. Prace końcowe nad dokumentacją filmu 553
  190. 4.1.5.1.1. Muzyka 553
  191. 4.1.5.1.2. Pozostałe dokumenty 555
  192. 4.1.5.2. Archiwa różnych materiałów filmowych i warunki
  193. ich wykorzystywania 558
  194. 4.1.5.2.1. Archiwa dźwiękowe 558
  195. 4.1.5.2.2. Archiwa filmowe 560
  196. 4.2. Produkcja dźwięku do innych form audiowizualnych 561
  197. 4.2.1. Telewizyjny film fabularny 562
  198. 4.2.2. Fabularne seriale telewizyjne 563
  199. 4.2.3. Telenowela, sitcom itp. 563
  200. 4.2.4. Teatr telewizji 565
  201. 4.2.5. Film animowany 566
  202. 4.2.6. Film dokumentalny 568
  203. XII
  204. SZTUKA DŹWIĘKU. TECHNIKA I REALIZACJA
  205. 4.2.7. Reportaż lub news 571
  206. 4.2.8. Programy telewizyjne 571
  207. 4.2.9. Film promocyjny 572
  208. 4.2.10. Reklamy 573
  209. 4.2.11. Opracowanie filmów dla potrzeb DVD i BD 574
  210. 4.3. Opracowania filmów zagranicznych 577
  211. 4.3.1. Napisy filmowe 580
  212. 4.3.2. Lektor 582
  213. 4.3.3. Dubbing 583
  214. 4.4. Opracowanie filmów dla osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu 585
  215. 4.4.1. Film w wersji dla niesłyszących. Wideotłumaczenie 586
  216. 4.4.2. Wersja filmu dla niewidzących. Audiodeskrypcja 590
  217. 4.4.3. Materiały potrzebne do przygotowania filmu dla potrzeb osób
  218. z dysfunkcjami wzroku i słuchu 594
  219. 5. Bibliografia. Polecane lektury 597 *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wypożyczalnia P0
ul. Rybnicka 6-8

Sygnatura: 53
Numer inw.: 10587
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

Wypożyczona przez: 300011101
do dnia: 2024-10-04
schowekrezerwuj
więcejrezerwuj

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.