book
book

Nowe praktyki kulturowe Polaków : megaceremoniały i subświaty

Autor: Szlendak, Tomasz




Tomasz Szlendak i Krzysztof Olechnicki z przeciwległych biegunów opisują życie kulturalne Polaków po 1989 roku.

Pierwszy przez pryzmat świata festiwali - wielozmysłowej kultury iwentu, drugi z perspektywy zamkniętych enklaw czy też subświatów internetu. Efektem jest fascynujący reportaż socjologiczny nie tyle o uczestnictwie Polaków w kulturze, ile o Polakach jako społeczeństwie potransformacyjnym.Autorzy widzieli

krańce internetu i byli wszędzie, gdzie gromadzą się Polacy w poszukiwaniu rozrywki. Odwiedzilli m.in. Przystanek Woodstock, Off Festiwal, Air Show, IX Borzęckie Święto Grzyba, Mazurską Noc Kabaretową czy Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi.

Jak wyglądają Polacy widziani z tych biegunków?

Z badań - szczegółowo i barwnie w książce opisanych - wynika, że potransformacyjne polskie społeczeństwo nie istnieje. Nowe praktyki kulturowe Polaków to lektura obowiązkowa nie tylko dla socjologów ale również dla kulturoznawców, animatorów kultury a także tych, którzy odpowiadają za ofertę kulturalną.

Książka to mariaż traktatu teoretycznego z reportażem etnograficznym. Wszystko to, co wyda się czytelnikom bliskie nieznośnemu wartościowaniu, nie wynika z chęci zaprezentowania i uwypuklenia klasowych przewag, jest natomiast efektem przyjętej tu konwencji spotkania z egzotyką. Zwraca ona uwagę na tezy o kulturze zastępującej strukturę.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Tomasz Szlendak, Krzysztof Olechnicki.
Hasła:Kultura
Kultura masowa
Socjologia kultury
Polska
Opracowanie
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.
Opis fizyczny:375 stron : ilustracje, fotografie ; 21 cm.
Uwagi:Bibliografia, netografia na stronach 363-370. Indeks.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Socjologia i społeczeństwo
Zakres czasowy:1989-2017 r.
Powstanie dzieła:2017 r.
Twórcy:Olechnicki, Krzysztof. (1969- ). Autor

Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wprowadzenie. Polacy i Polki w dwóch czasach
  2. (Krzysztof Olechnicki i Tomasz Szlendak) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
  3. Siedem tez o przemianach uczestnictwa Polaków w kulturze . . . . . . . . . . . . . . . . 12
  4. Polki i Polacy w dwóch kulturowych czasach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
  5. Kultura i uczestnictwo w „duchu” potransformacyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
  6. Model rutynizacji karnawału w kulturze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
  7. Model ucieczki w alternatywne subświaty kulturowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
  8. CZĘŚĆ I. MEGACEREMONIAŁY. RÓŻOWE OGRODY
  9. (Tomasz Szlendak)
  10. Rozdział 1. Kultura iwentowa. Wyostrzona charakterystyka problemu . . . 33
  11. Rozdział 2. Wielozmysłowa kultura iwentu. Rozrysowanie konceptu . . . . 37
  12. Współczesne praktyki kulturalne. Dyspozycje mentalne, ograniczenia
  13. strukturalne i atrybuty społeczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
  14. Rozproszenie uwagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
  15. Rozsypany czas wolny/Czas dla siebie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
  16. Społeczny przymus emitowania wrażeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
  17. Efekt 1: Okienkowy odbiór kultury i wszystkożerność kulturalna . . . . . . . . . . . . 44
  18. Efekt 2: Wielozmysłowe preferencje kulturalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
  19. Efekt 3: Kumulowanie „płaskich” ekscytacji i natychmiastowe dzielenie się
  20. nimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
  21. O charakterze i społecznych uwarunkowaniach lokalnych odmian
  22. wielozmysłowej kultury iwentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
  23. Rozdział 3. Niemiejsca i nieczas: pejzaż megawydarzeń . . . . . . . . . . . . . . . . 55
  24. Rozdział 4. Komercja z niekomercją w komercyjnym splocie . . . . . . . . . . . . 67
  25. Rozdział 5. Biała klacz, ukradkowe psów głaskanie. Wielozmysłowe
  26. (a)traktory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
  27. Rozdział 6. Uczestnicy: próba generalizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
  28. Dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
  29. Złoty płaszcz, błyszcząca pidżama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
  30. Rozdział 7. Po co? Siedem motywacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
  31. Spęd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
  32. Piwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
  33. Grono . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
  34. Marka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
  35. POP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
  36. Dystynkcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
  37. Zapomnienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
  38. W ostatniej chwili . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
  39. Rozdział 8. Praktyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
  40. Wałęsanie się i przyglądanie ludziom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
  41. Zbiorowe nieinterakcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
  42. Konsumpcja i zabawa ludyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
  43. Przymknięte oko kontroli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
  44. Sieciowo-gronowe sterowanie strawą kulturalną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
  45. Cyfrowłączanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
  46. Branie czynnego udziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
  47. Pogoda jako sternik praktyk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
  48. Materialne rusztowania praktyk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
  49. Rozdział 9. Nawigowanie po morzu symultaniczności . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
  50. Sposoby radzenia sobie z symultanicznością . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
  51. Ekonomizacja uczestnictwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
  52. Rozdział 10. Zajebiście i letnio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
  53. Rozdział 11. Pluszowy apartheid imprezowy. O strukturze utwardzanej
  54. festiwalami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
  55. Klasowe uporządkowanie imprez . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
  56. Kolizje obcych planet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
  57. Segregacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
  58. Zagrody dla VIP-ów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
  59. Rozdział 12. Nawet darmo nie jest za darmo. O pieniądzach . . . . . . . . . . . 193
  60. Rozdział 13. Przyszłość: nuda i spirala wzrostu oczekiwań . . . . . . . . . . . . . 197
  61. Interludium. Ostentacja jako norma (Tomasz Szlendak) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
  62. Polaków wyjście z szafy, kultura konsumpcji, performans i styl . . . . . . . . . . . . . . 201
  63. Stylistyka godności w czasach strukturalnie zdekrystalizowanych . . . . . . . . . . . . 204
  64. Ułuda codziennej performatyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
  65. Polski pejzaż performansów: klasa a styl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
  66. Dopuśćmy na koniec Interludium pewną myśl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
  67. CZĘŚĆ II. SUBŚWIATY. NA WYSPACH ODSZCZEPIONYCH ZNACZEŃ
  68. (Krzysztof Olechnicki)
  69. Wprowadzenie. Subświaty-wyspy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
  70. Rozdział 1. Internetowe subświaty kulturowe: charakterystyka, defi nicja
  71. i typologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
  72. Rozdział 2. Długie odwiedziny: opis subświatów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
  73. Hyperreal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237
  74. Wizaż . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
  75. Gildia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
  76. But w Butonierce. Bespoke Social Club . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
  77. Polski Portal Piwowarski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
  78. Digart . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
  79. Rozdział 3. Wyspy odszczepionych znaczeń i zapełnianie próżni
  80. socjologicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
  81. Rozdział 4. Produkcja i dystrybucja wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
  82. Rozdział 5. Dyskurs profesjonalny, hierarchia, elitarność . . . . . . . . . . . . . . . 257
  83. Rozdział 6. Starzy i młodzi, gapowicze i prosumenci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265
  84. Rozdział 7. Jaszczurom wstęp wzbroniony! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273
  85. Rozdział 8. Chronosocjologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
  86. Rozdział 9. R.I.P. dla subświata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
  87. Rozdział 10. Dewirtualizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289
  88. Rozdział 11. Transformersi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299
  89. Rozdział 12. Tożsamość, opór, solidarność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
  90. Samokrytyka, tematy niedobadane. Czy dwubiegunowy model tłumaczy
  91. wszystko? (Krzysztof Olechnicki i Tomasz Szlendak) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
  92. Aneks metodologiczny. Jak badaliśmy megaceremoniały i subświaty
  93. (Krzysztof Olechnicki i Tomasz Szlendak) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321
  94. Nota bibliografi czna i podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
  95. Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363
  96. Spis ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371
  97. Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wypożyczalnia P0
ul. Rybnicka 6-8

Sygnatura: 316
Numer inw.: 10626
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

schowek


Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:

book


Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.