book
book

Audiowizualność i mimetyki przestrzeni : media, narracja, człowiek

Autor: Banaszkiewicz, Karina




Media produkujące obrazy ewoluowały i nadal się zmieniają. Narzędzia wspomagające zmysły człowieka zyskują nowe możliwości. Powstały maszyny do widzenia, zdolne utrwalać doświadczenie wedle swych matryc czasu i przestrzeni. Niektóre z nich przejmują nawet obowiązek patrzenia, uprzednio ciążący na użytkowniku. Dzięki optyce cyfrowo-falowej patrzenie nie jest już konieczne, by

widzieć. Powstały maszyny poznania, które są władne wytwarzać i widzenie, i obrazy, w tym obiekty trójwymiarowe, pachnące, mobilne. Systemy kina i telewizji 3-4-5 D mogą już symulować zdarzenia osadzone w czasoprzestrzeni lub tworzyć światy wirtualne (Second Life, czat, bankowość elektroniczną, wikinomie). Euro-atlantyckie społeczności informacyjne (sieciowe i medialne) przenoszą swoje aktywności do środowisk alternatywnych. Jednak procesy globalizacyjne nie tyle kreują alternatywny świat wszystkich ludzi, ile wywołują wojny o przestrzeń (realną i multimedialną) oraz zasady jej dystrybucji. Kto bowiem - człowiek czy maszyny - tworzy rzeczywistość, do kogo należy przestrzeń, kto jest multimedialny i kto kogo naśladuje, a wreszcie kto włada mediami i kto ma do nich dostęp?

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Karina Banaszkiewicz.
Hasła:Kultura audiowizualna
Środki masowego przekazu
Adres wydawniczy:Warszawa : Oficyna Naukowa, 2011.
Opis fizyczny:373, [3] strony ; 22 cm.
Uwagi:Bibliografia na stronach 354-361. Indeksy.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Psychologia
Powstanie dzieła:2011 r.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp 9
  2. Wprowadzenie
  3. Interfejsy — kultury mediów — antropizm 27
  4. TRADYCJE PRZESTRZENI 67
  5. Od przestrzeni organicznej do dyskursów przestrzenności i znaków przestrzeni 69
  6. Powierzchnia metody. O konstruowaniu widzenia i widzialno¬ści 77
  7. Tryby metody. O konstruowaniu przedmiotu badań 83
  8. Podstawa metody. O maszynach do widzenia, maszynach do
  9. poznania i naśladowaniu rzeczywistości 96
  10. Maszyniczny zwrot metody. O tworzeniu środowisk alterna¬tywnych 104
  11. Głębia metody. O maszynach realis i tworzeniu rzeczywistości zintegrowanej 110
  12. MIMETYKI AUDIOWIZUALNE I AUDIOW1ZYJNE .. 125
  13. Doświadczenie komunikacyjne. Od opowiadania do produkcji przestrzeni 127
  14. Miejsce. Od rzeczy do przestrzeni 151
  15. Maszyn izm, maszyny i transcendentne terytorium 157
  16. Maszyny abstrakcyjne, maszyny konkretne i maszyniczne
  17. wszędzie 171
  18. Maszyny do widzenia-poznania-mieszkania i miejsce na obra¬zy 179
  19. Pejzaż. Od okna do realis 196
  20. Krajobrazy, pejzaże, widoki i maszyniczne systemy wytwarza¬nia przestrzeni 213
  21. Geometrie, perspektywy, horyzonty i trialektyka technoprze-
  22. strzeni 220
  23. Technokultury, mimesis i triangulacja maszyniczna 229
  24. Środowisko. Od realis do rzeczywistości zintegrowanej 243
  25. Maszyniczne trialektyki, naturalizacja światów, wirtualne wi-dzialności i mimesis 249
  26. Światy możliwe, rzeczywiste, mapowanie i rekorporalizacja
  27. podmiotowości 260
  28. Rzeczywistość zintegrowanych światów, alternatywne środo¬wiska i topofilia komunikacji 276
  29. Podsumowanie
  30. Mobile — kultury kadru medialnego — kartografie fikcjonalności
  31. i wirtualności 321
  32. Bibliografia 354
  33. Literatura podstawowa (wybór) 354
  34. Literatura uzupełniająca 358
  35. Indeks osób 362
  36. Indeks rzeczowy *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wypożyczalnia P0
ul. Rybnicka 6-8

Sygnatura: 316
Numer inw.: 10751
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

schowekzamów

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.