book
book

Polityki sieciowej popkultury

Autor: Nowak, Jakub




Publikacja Polityki sieciowej popkultury dotyczy praktyk uczestnictwa w sieciowej kulturze popularnej jako aktywności politycznej, czyli tych względnie nowych momentów, gdy popkultura online staje się "językiem", którym "mówią" obywatele podejmujący swoje działania, a także tych, w których sieciowa kultura popularna jest przedmiotem aktywności politycznej obywateli, to znaczy rodzajem zasobu, o który toczy się polityczny spór - jak

było chociażby w przypadku europejskich protestów przeciw ACTA. [...]

Analiza współczesnej sieciowej popkultury byłaby niepełna bez możliwie precyzyjnego opisania internetu jako środowiska praktyk społecznych. [.] Sieć mediatyzuje współczesną politykę i mediatyzuje kulturę popularną w skomplikowanych technologicznych, społecznych i ekonomicznych procesach. Ekonomiczny wymiar cyfrowej mediatyzacji nabiera znaczenia wraz z komercjalizacją współczesnej sieci; nowe media są nie tylko technologią, ale i zbiorem rynkowych podmiotów o coraz potężniejszej pozycji i określonych ekonomicznych celach. Realizacja tych celów w praktyce wpływa na sposoby uczestnictwa ludzi w popkulturze czy polityce, co stanowi jeden z centralnych tematów książki. Innymi słowy, rekonstruuje w niej polityczny status nowych mediów jako narzędzi artykulacji, rozumianej, w pewnym uproszczeniu, jako złożony zbiór praktyk, poprzez które ludzie nieustannie reprodukują indywidualne i zbiorowe tożsamości. (ze Wstępu)

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Jakub Nowak.
Hasła:Społeczności internetowe
Internet
Kultura masowa
Polityka
Monografia
Adres wydawniczy:Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Składowskiej, 2017.
Opis fizyczny:462 s. : ilustracje (w tym kolorowe) ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia na stronach 427-453. Indeks.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Media i komunikacja społeczna
Powstanie dzieła:2017 r.
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. WSTĘP 9
  2. CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE 17
  3. Rozdział 1. KONTEKSTY ANALIZY . . . . . . . . . . . . . . . .19
  4. 1.1. Triada polityka–media–kultura i jej implikacje 19
  5. 1.2. Dwie lupy, czyli pożytki z interdyscyplinarności . . . . . . .26
  6. 1.3. O kilku problemach z badaniem współczesnych kultur
  7. popularnych online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
  8. Rozdział 2. KLUCZOWE KATEGORIE . . . . . . . . . . . . . . .37
  9. 2.1. Nowa rzeczywistość, stara (?) teoria . . . . . . . . . . . . . .37
  10. 2.2. Stuart Hall: odkurzanie elementarza 44
  11. 2.3. Hall a Foucault: artykulacja – ideologia – dyskurs – władza . .51
  12. 2.4. O definiowaniu kultury popularnej 64
  13. Rozdział 3. METODY BADAWCZE 72 6 Spis treści
  14. CZĘŚĆ II. NOWE MEDIA (STRATEGIE) . . . . . . . . . . . . . . . . .81
  15. Rozdział 4. NOWE MEDIA JAKO KULTUROWY KONSTRUKT . .83
  16. 4.1. Medialność a mediacja: media jako społeczne praktyki 83
  17. 4.2. Nowe, nowe nowe i jeszcze nowsze media 90
  18. 4.3. Problemy z etykietami i perspektywą 107
  19. 4.4. Kulturowa dyspersja i radykalna dekontekstualizacja 116
  20. Rozdział 5. SIECIOWY PRZEMYSŁ KULTURY 130
  21. 5.1. Dialektyka pojęcia przemysłu kultury . . . . . . . . . . . .130
  22. 5.2. Rynki i prawo autorskie – kilka uwag 137
  23. 5.3. Kulturowa gospodarka sieciowych przemysłów: stare
  24. modele w nowych czasach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143
  25. Rozdział 6. HEGEMONIE SIECI 152
  26. 6.1. Dyskursy nowych mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
  27. 6.2. Oprogramowanie jako technologia codzienności 173
  28. 6.3. Maszyna widzialności i władza 183
  29. CZĘŚĆ III. KULTURY POPULARNE (TAKTYKI) 195
  30. Rozdział 7. POPKULTURA ONLINE: KONTEKSTY . . . . . . .197
  31. 7.1. Sieciowa mediatyzacja popkultury . . . . . . . . . . . . . .197
  32. 7.2. Popkulturyzacja mediów 209
  33. Rozdział 8. GATUNKI I PRAKTYKI 216
  34. 8.1. Asymetryczna dialektyka mediów a specyfika gatunków
  35. online 216
  36. 8.2. Z modelu Halla (1): infrastruktura techniczna + stosunki
  37. produkcji 231
  38. 8.3. Z modelu Halla (2): struktury wiedzy . . . . . . . . . . . .247
  39. 8.4. O nieprzyzwoitości sieciowej popkultury . . . . . . . . . .269
  40. Rozdział 9. POLITYKA I POPKULTURA: POWAŻNA
  41. ZABAWA W PROTEST . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .292
  42. 9.1. (Nowe) media protestu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .292
  43. 9.2. Tożsamość a kultura sprzeciwu 320
  44. CZĘŚĆ IV. PODSUMOWANIA I INTERPRETACJE 343
  45. Rozdział 10. NOWA SIECIOWA POPKULTURA 345
  46. 10.1. O aparacie instytucjonalnym nowych mediów 345 Spis treści 7
  47. 10.2. Problematyczne uczestnictwo 350
  48. 10.3. Koszty uczestnictwa: polityczna ekonomia popkultury
  49. online 358
  50. Rozdział 11. POLITYKA REPREZENTACJI ONLINE 366
  51. 11.1. Awers: potężne i tajemnicze nowe media 366
  52. 11.2. Rewers: sieć jako medium artykulacji 379
  53. Rozdział 12. NOWA POLITYKA 389
  54. 12.1. Nowe media jako przestrzeń aktywności politycznej 389
  55. 12.2. Wyzwania nowych hegemonii 401
  56. ZAKOŃCZENIE 413
  57. BIBLIOGRAFIA 427
  58. INDEKS OSÓB 455

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wypożyczalnia P0
ul. Rybnicka 6-8

Sygnatura: 316.3
Numer inw.: 10807
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

schowek


Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:

book


Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.