book
book

Filmy do zjedzenia : obrazy jedzenia w kinie amerykańskim

Autor: Drzał-Sierocka, Aleksandra.




Jeśli wyobrazić sobie trójkąt, którego wierzchołki wyznaczają pojęcia "Ameryka", "kino" i "jedzenie", to tematyka "Filmów do zjedzenia" wpisuje się w pole owego trójkąta. Interesują mnie zatem filmowe reprezentacje jedzenia jako integralna część amerykańskiej popkultury - zarówno w jej kulinarnym, jak i medialnym aspekcie. Innymi słowy, filmowe reprezentacje jedzenia pozwolą mi przyjrzeć się

amerykańskiej kulturze - zarówno głównego nurtu, jak i kontrkulturze - jednocześnie z dwóch perspektyw: kulinariów i kina.

Kino amerykańskie stanowi interesujący obszar badań nad filmowymi reprezentacjami jedzenia z kilku powodów. Przede wszystkim oferuje mnogość przykładów filmowych obrazów jedzenia. Jak podkreślają Fabio Parasecoli i Laura Lindenfeld, w Stanach Zjednoczonych nie powstały wprawdzie pierwsze produkcje, które zaczęto określać mianem food film (jak duńska "Uczta Bebette" [1987, reż. Gabriel Axel], japońskie "Tampopo" [1985, reż. J?zô Itami], czy tajwańskie "Jedz, pij, mężczyzno, kobieto" [1994, reż. Ang Lee]), ale to właśnie amerykańska kinematografia w krótkim czasie stała się czołowym wytwórcą tego typu filmów.

prof. Piotr Zwierzchowski

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Aleksandra Drzał-Sierocka.
Hasła:Film amerykański
Jedzenie (czynność)
Żywność
Tematy i motywy
Monografia
Adres wydawniczy:Gdańsk : Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2017.
Opis fizyczny:413 stron, [4] strony tablic : ilustracje ; 20 cm.
Uwagi:Bibliografia s. 377-[393]. Netografia s. 393. Filmografia s. 397-[403]. Indeks.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Kultura i sztuka
Zakres czasowy:1900-2014 r.
Powstanie dzieła:2017 r.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. ROZDZIAŁ 1.
  2. AMERYKA - JEDZENIE - KINO.
  3. WPROWADZENIE 9
  4. Wielokulturowość, zawłaszczanie
  5. i konflikty - amerykańskie strategie kulinarne 17
  6. Filmowe jedzenie w garnku metodologii 27
  7. Różnorodne perspektywy 35
  8. ROZDZIAŁ 2.
  9. FILM KULINARNY CZY PO PROSTU JEDZENIE W FILMIE? GENOLOGICZNY ORZECH DO ZGRYZIENIA 43
  10. Foodfilm - jak to ugryźć? 46
  11. Próby konceptualizacji foodfilm jako gatunku 55
  12. Food film między gatunkami i wobec gatunków 65
  13. ROZDZIAŁ 3.
  14. FILMY W MAŁYCH PORCJACH. O KULINARIACH
  15. WE WCZESNYM KINIE AMERYKAŃSKIM 73
  16. Różne smaki komedii. Od ostrego tabasco do słodkich ciast 80
  17. Pierwsi filmowi „zawodowcy": kucharz i kelner 85
  18. Arbuz i kurczak. O rasizmie kulinariami podszytym 92
  19. Co jedzą imigranci? Bridget McKeen i „chińskie" restauracje 97
  20. Zanim pojawił się Charlie Tramp. Głodny outsider 103
  21. Z czego zrobiona jest kiełbasa? O pochodzeniu
  22. żywności na wesoło 108
  23. Historie alkoholem nasączone. Wczesne dramaty
  24. obyczajowe, komedie z morałem i „prawie-westerny" 114
  25. Wczesne filmy reklamowe w świecie kulinariów.
  26. Mimowolny głos w dyskusji na temat żywienia dzieci 119
  27. ROZDZIAŁ 4.
  28. NA POCZĄTKU JEST GŁÓD... GORĄCZKA ZŁOTA
  29. I DZISIEJSZE CZASY CHARLES A CHAPLINA 125
  30. Tramp jako antygłodomór w historii
  31. o głodzie przezwyciężanym: Gorączka złota 131
  32. „Pamiętasz mnie i chleb?" Dzisiejsze czasy jako opowieść o dobrobycie i niedostatkach nowoczesności 136
  33. ROZDZIAŁ 5.
  34. „LEAVE THE GUN, TAKE THE CANNOLI!" FILM GANGSTERSKI JAKO GATUNEK „ZALEŻNY"
  35. OD JEDZENIA 151
  36. Alkoholowe imperium zbudowane przez innych.
  37. Rodowód filmu gangsterskiego 154
  38. Grapefruit, sos pomidorowy i ciastko z kremem.
  39. Wybrane przykłady scen kulinarnych
  40. w filmach gangsterskich 159
  41. Gdyby Vito Corleone prowadził restaurację...: Dinner Rush 175
  42. A ty co dziś zjesz na śniadanie?
  43. Gastronomiczne misterium przemocy w Pulp Fiction 184
  44. ROZDZIAŁ 6.
  45. 0 FILMOWYCH ŚNIADANIACH, OBIADACH
  46. 1 KOLACJACH, KTÓRE DEFINIUJĄ
  47. MIĘDZYLUDZKIE RELACJE 203
  48. „Bo kiedy patrzę, jak jesz [...], mam chęć strzelić cię
  49. w pysk". Posiłek jako metafora kryzysu związku 206
  50. Wspólny posiłek jako metafora relacji opiekun - dziecko:
  51. Brzdąc i Sprawa Kramerów 218
  52. Rodzinny obiad jako preludium awantury:
  53. Gorączka sobotniej nocy i Sierpień w hrabstwie Osage 225
  54. ROZDZIAŁ 7.
  55. OD JULII DO JULIE, OD KSIĄŻKI
  56. DO BŁOGA: JULIE I JULIA NORY EPHRON 233
  57. Julia Child: amerykańska everywoman, która
  58. wznieciła modę na kulinaria 239
  59. Julia Child w kulturowo-kulinarnym kontekście
  60. Stanów Zjednoczonych 248
  61. Historia dwóch (a właściwie trzech) kobiet:
  62. między pokoleniami, kontynentami, mediami 254
  63. Foodfilm, czyli gatunek intermedialny,
  64. o którym mówi się językiem jedzenia 264
  65. Kim jest ta Julia Child?
  66. Popularyzatorska funkcja filmu Nory Ephron 269
  67. ROZDZIAŁ 8.
  68. FILMOWE JEDZENIE WOBEC TABU.
  69. KILKA ODSŁON EKRANOWEGO LUDOŻERSTWA 277
  70. Początki filmowego ludożerstwa. Jedzenie na tle rasowym 281
  71. Zombie-kanibale według George`a Romero 285
  72. Przy stole z kanibalem. Między metafizyką a mięsnością Milczenia owiec i Hannibala 293
  73. ROZDZIAŁ 9.
  74. JAK TO TRAFIŁO NA MÓJ TALERZ?
  75. FILMY DOKUMENTALNE NA TEMAT POCHODZENIA
  76. I WYTWARZANIA ŻYWNOŚCI 319
  77. Tak to się zaczęło... Współpraca wytwórni Seliga z Armour & Co 323
  78. I zwierzę mięsem się stało: Meat Fredericka Wisemana 327
  79. W walce o dobrą żywność: Food, Inc 332
  80. ROZDZIAŁ 10.
  81. BOHATEROWIE FILMU DOKUMENTALNEGO:
  82. LUDZIE I (ICH) JEDZENIE. OD FIZJOLOGII DO SZTUKI 341
  83. Ameryka XXL w spazmach McKarnawału:
  84. Super Size Me i Fat Head. 345
  85. Mistrzostwo głębi smaku w małej porcji.
  86. Jiro śni o sushi jako kulturowo-kulinarny portret obcego 357
  87. ZAMIAST ZAKOŃCZENIA:
  88. O JEDZENIU W SALI KINOWEJ, CZYLI KRÓTKA
  89. HISTORIA PRAŻONEJ KUKURYDZY 367
  90. BIBLIOGRAFIA 375
  91. NETOGRAFIA 393
  92. INDEKS FILMÓW 395
  93. INDEKS OSÓB 405
  94. *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wypożyczalnia P0
ul. Rybnicka 6-8

Sygnatura: 791
Numer inw.: 10907
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.