Bez retuszu czy po liftingu? : obrazy starości i aborcji w filmie
"Obrazy starości i aborcji w filmie "
Książka dotyczy dwóch kwestii społecznych -starości i aborcji -omawianych z perspektywy artystycznej (filmowej) i socjologicznej. Autorka ukazała oba zjawiska, odwołując się do współczesnego kina amerykańskiego, europejskiego i polskiego, zwracając uwagę na subiektywny, kulturowo uwarunkowany przekaz filmowy w odniesieniu do rzeczywistości. Przedstawiła także wyniki badań własnych na temat recepcji wybranych
filmów o starości i aborcji.
Publikacja jest skierowana do szerokiego grona humanistów, miłośników kina, w tym szczególnie do studentów socjologii, kulturoznawstwa, dziennikarstwa i kierunków filmoznawczych.
Odpowiedzialność: | Ewelina Wejbert-Wąsiewicz. |
Hasła: | Aborcja Film fabularny Starość Tematy i motywy Polska Opracowanie |
Adres wydawniczy: | Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017. |
Opis fizyczny: | 281 stron : ilustracje, fotografie ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliografia, netografia, filmografia na stronach 243-256. Streszczenie w języku angielskim. |
Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. |
Dziedzina: | Kultura i sztuka Socjologia i społeczeństwo |
Zakres czasowy: | 1907-2017 r. |
Powstanie dzieła: | 2017 r. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Wstęp 9
- Część I. Film jako przedmiot badań socjologicznych 15
- Rozdział I. Polska socjologia filmu 17
- 1. Pionierzy socjologicznej myśli filmowej 17
- 2. Od filmologii do socjologii filmu 21
- 3. Od socjologii sztuki do socjologii filmu 31
- 4. Metodologiczne wymiary analizy filmowej 37
- 5. Podsumowanie 44
- Część II. Obrazy filmowe o starości 47
- Rozdział II. Starość jako problem społeczny 49
- 1. Od definicji do problemu 49
- 2. Starość w świetle badań empirycznych 55
- 3. Medialny obraz ludzi starych 69
- 4. Podsumowanie 75
- Rozdział III. Kino wobec starości 79
- 1. Starość w kinie amerykańskim 79
- 2. Europejskie kino o starości 92
- 3. Obrazy starości w polskim filmie 102
- 4. Podsumowanie 116
- Rozdział IV. Recepcja filmów o starości na przykładzie filmu Tulipany Jacka Borcucha 121
- 1. Charakterystyka grupy badanej 121
- 2. Przeżycia filmowe a oceny filmu 125
- 3. Filmowy obraz starości w relacjach widzów 143
- 4. Odbiór filmu – między identyfikacją a projekcją 146
- 5. Podsumowanie 155
- Część III. Aborcja jako temat filmowy 159
- Rozdział V. Aborcja jako problem społeczny 161
- 1. Prawne i etyczne dylematy jednostki 161
- 2. Zjawisko aborcji w Polsce: stare i nowe problemy 165
- 3. Aborcja w dyskursie publicznym 171
- 4. Podsumowanie 177
- Rozdział VI. Kino wobec kwestii aborcji 181
- 1. Niechciana ciąża – uniwersalny temat filmowy 181
- 2. Amerykańskie kino o niechcianej ciąży 184
- 3. Obrazy aborcji w europejskim filmie 193
- 4. Dramat niechcianej ciąży w kinie polskim 205
- 5. Recepcja filmów o aborcji 219
- 6. Podsumowanie 221
- Zakończenie: Między obrazami filmowymi a rzeczywistością 227
- 1. Wprowadzenie 227
- 2. Strategie komunikacyjne w filmach 228
- 3. Obrazy rzeczywistości 230
- 3.1. Kino i rzeczywistość 230
- 3.2. Realizmy w filmach 231
- 3.3. Wielość prawd i zabiegi na prawdzie 232
- 3.4. Filmowe obrazy starości 235
- 3.5. Aborcja na ekranie 238
- 4. O recepcji filmowej 241
- 5. Podsumowanie 242
- Bibliografia 245
- Aneksy 259
- Aneks A. Informacja o sposobie i prowadzeniu badań własnych 259
- Załącznik 1. Dyspozycje do wywiadu swobodnego 263
- Aneks B. Spis tabel, rysunków, ilustracji 265
- Aneks C. Zestawienia wybranych filmów 267
- Zestawienie I. Film polski – wybrane aspekty techniczne 268
- Zestawienie II. Film europejski – wybrane aspekty techniczne 274
- Zestawienie III. Film amerykański – wybrane aspekty techniczne 278
- Summary 282
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)