book
bookbook

Kryteria wyboru i oceniania w kulturze




Kultura we wszelkich swych przejawach wymaga przyjęcia co najmniej jednej z dwóch postaw. Pierwszą, a przy tym jedyną formą ontologicznej neutralności, jest czysta, niezależna od indywidualnych czy zbiorowych doświadczeń kontemplacja. Jakkolwiek atrakcyjna może się wydawać ta perspektywa dla rozważań teoretycznych, należy podkreślić, że owa "czysta" postawa, nieobarczona jakąkolwiek empirią

potoczności czy dociekania naukowego, jest (skądinąd użyteczną) niczym więcej jak utopią. Nie wdając się w dyskusje nad przedmiotem tego, czym jest kultura, nie próbując dociec jej źródeł ani konieczności, a poprzestając na fundamentalnym wymiarze istnienia, jakim jest emanacja jej przejawów, pozostaje nam w mówieniu o tym, co stanowi kulturę, przyjąć drugą postawę, tę, która wychodząc od kryteriów, zawsze łączy się z ocenianiem.

Pojawia się tu jednak zasadniczy problem znaczenia perspektywy, z jakiej przyjmuje się takie czy inne kryteria, tym samym determinuje cel oraz funkcje oceny. Kryteria bowiem, jako klasyfikujący zbiór cech umożliwiających poznanie, nie muszą być w jakimkolwiek stopniu kompletne ani nasycone tym, co nazywalibyśmy (nie wdając się w kolejną dysputę o racjonalności) prawdą czy odpowiedniością względem rzeczywistości. Wystarczy mniej lub bardziej uporządkowana logicznie struktura cech oraz własności, by na tej podstawie oddzielać jedne przedmioty od innych, a nawet dokonywać względem nich hierarchicznego porządkowania.
(Ze Wstępu)

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:red. Joanna Winnicka-Gburek, Bogusław Dziadzia.
Hasła:Filozofia kultury
Socjologia kultury
Edukacja kulturalna
Opracowanie
Adres wydawniczy:Gdańsk : Katedra, 2017.
Opis fizyczny:375, [1] strona ; 21 cm.
Uwagi:Bibliografia przy rozdziałach. Indeks.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Kultura i sztuka
Powstanie dzieła:20172017- r.
Twórcy:Dziadzia, Bogusław. Redakcja

Winnicka-Gburek, Joanna. Redakcja

Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Słowo wstępne
  2. Część I NORMY, WARTOŚCI, DYLEMATY
  3. Maria Gołębiewska, Kulturowe uwarunkowania normatywności – próba systematyzacji
  4. Dariusz Juruś, W obronie granic w kulturze współczesnej
  5. Wojciech Świątkiewicz, O wartościowaniu w kulturze. W kręgu refleksji socjologicznej inspirowanej myślą Leona Dyczewskiego OFMConv
  6. Tadeusz Miczka, Osoba w sieci a osoba integralna
  7. Bogusław Dziadzia, Zaufanie w kapitale kulturowym i niemoc dojrzenia, że król jest nagi
  8. Część II O UCZENIU WARTOŚCIOWANIA
  9. Katarzyna Olbrycht, Miejsce edukacji kulturalnej w uczeniu się wartościowania w kulturze. Pytania i dylematy
  10. Barbara Głyda-Żydek, Wartościowanie (w) przestrzeni publicznej
  11. Elżbieta Staniszewska, Estetyczne i pozaestetyczne wartości designu
  12. Bogumiła Mika, Sala koncertowa jako muzeum. Kryteria doboru repertuaru muzyki artystycznej – między tradycją a ideami postępu i awangardy
  13. Dorota Sieroń-Galusek, Biograficzność. Rozumienie i porozumienie
  14. Anna Józefowicz, Szczęśliwe dzieciństwo w kontekście więzi rodzinnych na przykładzie wybranej współczesnej literatury dla dzieci
  15. Ewelina Konieczna, Gusty i guściki. O popularnej krytyce filmowej
  16. Justyna Żak, Artyści, odbiorcy i kuratorzy jako arbitrzy dzieł sztuki współczesnej
  17. Część III W KIERUNKU PRAKTYK KULTUROWYCH
  18. Emil Orzechowski, „Gwałtu, co się dzieje!”
  19. Anna Michalak Pawłowska, Warszawski program edukacji kulturalnej
  20. Katarzyna Plebańczyk, Warunki skuteczności menedżera kultury na przykładzie projektu dydaktycznego
  21. Alicja Kędziora, Edukacja kulturalna w kontekście obchodów rocznicowych. Przypadek Roku Tadeusza Kantora
  22. Ewa Tomaszewska, Ocenianie przedstawienia teatralnego przez młodzież – obserwacje z badań
  23. Grażyna Zielińska, Nierozerwalna symbioza dramy i teatru. Pytanie o kryteria na egzaminie kwalifikacyjnym „pedagogów dramy”
  24. Joanna Szulborska-Łukaszewicz, Kryteria wyboru i oceniania w działalności kulturalnej – perspektywa samorządu
  25. Małgorzata Barbara Strońska, O misji, wizji i świecie szlachetnych wartości we Wrocławskim Centrum Twórczości Dziecka
  26. Michał Fita, Okiem praktyka. O działalności animatora kultury w środowisku lokalnym

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wypożyczalnia P0
ul. Rybnicka 6-8

Sygnatura: 1
Numer inw.: 10996
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.