book
book

Historia literatury hiszpańskiej

Autor: Baczyńska, Beata.




Długo oczekiwana i jedyna na polskim rynku aktualna synteza historii literatury hiszpańskiej. Autorka w ciekawy i chronologiczny sposób przedstawia najważniejsze epoki literackie w odniesieniu do Hiszpanii - autorów, dzieła oraz gatunki literackie - nie pomijając odpowiedniego kontekstu społeczno-politycznego oraz powiązań z literaturą światową, w tym podkreślając związki i podobieństwa Hiszpanii z Polską oraz

szerzej omawiając autorów lepiej znanych w Polsce.Najwięcej miejsca poświęciła dwóm najważniejszym epokom literackim Hiszpanii - tzw. Wiekowi Złotemu (XVI-XVII w.) i Wiekowi Srebrnemu (1898-1936).Tekst zasadniczy został opatrzony atrakcyjnymi cytatami zarówno z krytyków i historyków literatury, jak i bezpośrednio z dzieł literackich oraz tablicami chronologicznymi wydarzeń historyczno-kulturowych w Hiszpanii, Polsce i na świecie.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Beata Baczyńska.
Hasła:Literatura hiszpańska
Monografia
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.
Wydanie:Wydanie 1. - 1. dodruk.
Opis fizyczny:580, [59] stron ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia na stronach 543-558. Indeks.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Historia
Literaturoznawstwo
Zakres czasowy:901-2014 r.
Powstanie dzieła:2014 r.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wprowadzenie
  2.   Wykaz skrótów
  3.   CZĘŚĆ I. WIEKI X–XV. ŚREDNIOWIECZE I PRERENESANS
  4.   1. Półwysep Iberyjski do końca XIV wieku. Chrześcijanie, Maurowie i żydzi
  5.   1.1. Pierwsze ślady piśmiennictwa romańskiego na Półwyspie Iberyjskim
  6.   1.2. Najazd muzułmański na chrześcijańskie Królestwo Wizygotów
  7.   1.3. Al-Andalus. Kalifat kordobański i taifaty
  8.   1.4. Chrześcijańska rekonkwista
  9.   2. Liryka tradycyjna na Półwyspie Iberyjskim
  10.   2.1. Andaluzyjska chardża (hiszp. jarcha)
  11.   2.2. Galisyjska cantiga de amigo (pieśń kochanka)
  12.   2.3. Tradycyjna liryka kastylijska – villancico i zéjel
  13.   3. Hiszpańska epika średniowieczna – cantar de gesta, czyli pieśń o rycerskich czynach
  14.   3.1. Trzy cykle hiszpańskiej epiki rycerskiej – Fernán González, Karol Wielki, Cyd
  15.   3.2. Cantar de mio Cid (Pieśń o Cydzie)
  16.   4. Teatr w średniowiecznej Hiszpanii
  17.   4.1. Auto de los Reyes Magos – misterium na dzień Objawienia Pańskiego
  18.   4.2. Dramat liturgiczny na terenie Kastylii
  19.   5. Mester de clerecía – uczona poezja klerków (XIII–XIV w.)
  20.   5.1. Libro de Alexandre i Libro de Apolonio oraz debaty
  21.   5.2. Gonzalo de Berceo, czyli o cudach Matki Boskiej i hiszpańskich świętych pustelnikach
  22.   5.3. Libro de buen amor Juana Ruiza, archiprezbitera z Hity, i poezja uczona XIV w.
  23.   6. Rozkwit prozy w wiekach XIII i XIV
  24.   6.1. Alfons X Mądry i jego królewskie skryptorium
  25.   6.2. Proza sapiencjalna (pouczająca)
  26.   6.3. Don Juan Manuel i jego Libro del conde Lucanor
  27.   6.4. Początki romansu rycerskiego
  28.   6.5. Libro del caballero Zifar
  29.   7. Romancero – ekspansja hiszpańskiej „pieśni gminnej”
  30.   8. Kultura późnego średniowiecza i prerenesansu na Półwyspie Iberyjskim: translatio imperii i translatio studii
  31.   9. Dworska poezja Kastylii
  32.   9.1. I?igo López de Mendoza, markiz de Santillana
  33.   9.2. Juan de Mena i Laberinto de Fortuna
  34.   9.3. Jorge Manrique i Coplas a la muerte de su padre
  35.   10. Twórczość dramatyczna w XV wieku. Przedstawienia misteryjne i dworskie eklogi
  36.   11. Rozwój prozy hiszpańskiej w XV wieku
  37.   11.1. Pisarstwo historiograficzne: kroniki, pamiętniki i biografie
  38.   11.2. Pisarstwo podróżnicze
  39.   11.3. Pedro del Corral – autor kroniki czy romansu pseudohistorycznego?
  40.   11.4. Amadís de Gaula i romans rycerski
  41.   11.5. Hiszpański romans sentymentalny. Juan Rodríguez del Padrón, Diego de San Pedro i Juan de Flores
  42.   11.6. Literatura w obronie kobiet
  43.   11.7. Alfonso Martínez de Toledo i jego Corbacho
  44.   12. La Celestina Fernanda de Rojas
  45.   CZĘŚĆ II. WIEK ZŁOTY – SIGLO DE ORO. RENESANS I BAROK (XVI–XVII WIEK)
  46.   1. Hiszpania pod rządami Habsburgów (1516–1700)
  47.   2. Renesans. Klimat intelektualny w szesnastowiecznej Hiszpanii
  48.   2.1. Rozkwit humanizmu. Uniwersytet w Alcalá de Henares
  49.   2.2. Oddziaływanie Erazma z Rotterdamu
  50.   2.3. Humanizm erazmiański na gruncie hiszpańskim. Bracia Alfonso i Juan de Valdés
  51.   2.4. Premática sobre la impresión y libros (1558) i pierwsza lista ksiąg zakazanych (1559)
  52.   2.5. Juan Huarte de San Juan i jego naukowe studium Examen de ingenios para las ciencias (1575)
  53.   3. Kroniki i relacje. Odkrycie Ameryki
  54.   3.1. Pierwsze opisy Nowego Świata
  55.   3.2. Fray Bartolomé de las Casas – obrońca Indian
  56.   3.3. Bernal Díaz del Castillo – „prawdziwa historia” podboju Meksyku
  57.   4. Hiszpańska proza renesansowa
  58.   4.1. Książki w dobie upowszechniającego się druku
  59.   4.2. Piśmiennictwo o charakterze edukacyjnym i popularyzatorskim
  60.   4.3. Fray Antonio de Guevara – między beletrystyką a literaturą pouczającą
  61.   4.4. Lazarillo de Tormes i początek romansu łotrzykowskiego (pikarejskiego)
  62.   4.5. Diana Jorgego de Montemayor i romans pastoralny
  63.   4.6. Abencerraje y la hermosa Jarifa i romans mauretański (novela morsisca)
  64.   5. Poezja liryczna i epicka w hiszpańskim renesansie
  65.   5.1. Cancionero general i drukowane zbiory romanc
  66.   5.2. Pliegos de cordel, czyli „literatura [sprzedawana] z postronka”
  67.   5.3. Przekaz rękopiśmienny utworów lirycznych
  68.   5.4. Wpływ włoski na hiszpańską poezję doby renesansu
  69.   5.5. Juan Boscán
  70.   5.6. Garcilaso de la Vega
  71.   5.7. Debata nad kształtem poezji hiszpańskiej. Poezja italianizująca i poezja kastylijska
  72.   5.8. Fernando de Herrera
  73.   5.9. Francisco de Aldana
  74.   5.10. Fray Luis de León – poeta i teolog
  75.   5.11. Poezja epicka
  76.   6. Literatura religijna w szesnastowiecznej Hiszpanii
  77.   6.1. Przewodniki życia duchowego
  78.   6.2. Święty Ignacy Loyola – Towarzystwo Jezusowe i Ćwiczenia duchowne
  79.   6.3. Fray Luis de Granada – autor Przewodnika grzesznych ludzi
  80.   6.4. Mistycyzm na gruncie hiszpańskim – św. Teresa od Jezusa (Santa Teresa de Jesús)
  81.   6.5. Mistycyzm na gruncie hiszpańskim – św. Jan od Krzyża (San Juan de la Cruz)
  82.   7. Teatr i dramat w Hiszpanii w XVI wieku
  83.   7.1. Miejsce teatru w życiu społecznym i religijnym Hiszpanii XVI wieku
  84.   7.2. Gil Vicente – Portugalczyk piszący po hiszpańsku
  85.   7.3. Bartolomé de Torres Naharro – hiszpański dramaturg w papieskim Rzymie
  86.   7.4. Códice de autos viejos i teatr religijny w szesnastowiecznej Hiszpanii
  87.   7.5. Lope de Rueda i początki teatru zawodowego
  88.   7.6. Tragedia i tragediopisarze. Teoria i praktyka
  89.   7.7. Miguel de Cervantes i Juan de la Cueva
  90.   8. Miguel de Cervantes – twórca przełomu XVI i XVII wieku
  91.   8.1. Pisarski debiut – Galatea (1585)
  92.   8.2. El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha (1605)
  93.   8.3. Segunda parte del ingenioso caballero don Quijote de la Mancha (1615)
  94.   8.4. Recepcja Don Kichota
  95.   8.5. Novelas ejemplares (1613)
  96.   8.6. Trabajos de Persiles y Sigismunda (1617)
  97.   9. Barok. Klimat intelektualny w Hiszpanii w pierwszych dekadach XVII wieku
  98.   9.1. Neostoicyzm chrześcijański i pojęcie desenga?o
  99.   9.2. Humanizm jezuicki
  100.   9.3. Aemulatio – twórcze współzawodnictwo
  101.   10. Lope de Vega – poeta i dramaturg
  102.   10.1. Życie i twórczość poety
  103.   10.2. Twórczość religijna i dylematy Lopego de Vega, kapłana
  104.   10.3. Twórczość dramatyczna
  105.   10.3.1. Lo fingido verdadero – sztuka o św. Genezjuszu i o teatrze
  106.   10.3.2. Comedias villanescas – dramaty o tematyce plebejskiej
  107.   10.3.3. Ludowe romance w hiszpańskim dramacie – El caballero de Olmedo
  108.   10.3.4. Komedie miejskie – przebrania, płaszcz i szpada, intrygujące kobiety
  109.   10.3.5. El perro del hortelano – komedia miłosnej intrygi
  110.   10.3.6. El castigo sin venganza – hiszpańska tragedia honoru
  111.   10.4. Dramaturdzy z kręgu Lopego de Vega
  112.   10.4.1. Guillén de Castro i dramaty o Cydzie
  113.   10.4.2. Antonio Mira de Amescua
  114.   10.4.3. Luis Vélez de Guevara
  115.   10.4.4. Juan Ruiz de Alarcón – Meksykanin na hiszpańskim dworze
  116.   10.4.5. Tirso de Molina – zakonnik i dramaturg
  117.   11. Luis de Góngora i poezja hiszpańskiego baroku
  118.   11.1. Formy transmisji kompozycji pisanych wierszem w XVII wieku
  119.   11.2. Don Luis de Góngora y Argote i gongoryzm
  120.   11.3. Naśladowcy i kontynuatorzy
  121.   12. Francisco de Quevedo – dworzanin i polityk, satyryk i liryk, barokowy konceptysta
  122.   12.1. Twórczość satyryczna
  123.   12.2. La vida del Buscón i Sue?os – groteska w służbie moralizującego przesłania
  124.   12.3. Quevedo o Góngorze i przeciw kultyzmowi
  125.   12.4. Quevedo i neostoicyzm chrześcijański
  126.   12.5. Twórczość liryczna Queveda
  127.   13. Hiszpańska proza XVII wieku
  128.   13.1. Mateo Alemán i jego Guzmán de Alfarache
  129.   13.2. Pícaros i pícaras
  130.   13.3. Estebanillo González i przygody pícara w Polsce
  131.   13.4. Diego de Saavedra Fajardo. Literatura i polityka w dobie wojny trzydziestoletniej
  132.   13.5. Baltasar Gracián TJ
  133.   13.5.1. Twórczość moralizatorska
  134.   13.5.2. Agudeza y arte de ingenio – wykładnia barokowego konceptyzmu
  135.   13.5.3. El Criticón – powieść alegoryczna
  136.   14. Pedro Calderón de la Barca – dramaturg w wielkim teatrze świata i historii
  137.   14.1. Calderón i Lope de Vega
  138.   14.2. Hiszpańska comedia w druku na przykładzie Calderóna
  139.   14.3. La vida es sue?o (ok. 1628–1629) – hiszpański dramat barokowy o polskim księciu
  140.   14.4. El príncipe constante (1629) Pedra Calderóna de la Barca i Książę Niezłomny (1844) Juliusza Słowackiego
  141.   14.5. Postacie kobiece w hiszpańskiej comedia – córki, siostry, panny, wdowy, żony i kochanki
  142.   14.6. El Alcalde de Zalamea i jego recepcja w Polsce
  143.   14.7. Calderón twórcą dworskich widowisk o tematyce mitologicznej
  144.   14.8. Auto sacramental – kontrreformacyjne spełnienie chrześcijańskiego synkretyzmu
  145.   14.9. Epigoni Calderóna i romantyczna apoteoza Calderonowskiej dramaturgii
  146.   CZĘŚĆ III. WIEK XVIII. OŚWIECENIE I NEOKLASYCYZM
  147.   1. Siglo de las Luces, czyli „Wiek Światła”. Hiszpania w XVIII wieku
  148.   1.1. Wojna sukcesyjna i panowanie Filipa V Burbona na tronie hiszpańskim
  149.   1.2. Biblioteka Królewska i Królewskie Akademie
  150.   1.3. Karol III – oświecony despotyzm w Hiszpanii
  151.   1.4. Sociedades Económicas de los Amigos del País
  152.   1.5. Tragiczny koniec oświeconej Hiszpanii
  153.   1.6. Świadek epoki – Francisco de Goya y Lucientes
  154.   2. Rozwój prozy w osiemnastowiecznej Hiszpanii
  155.   2.1. Pierwsza połowa XVIII wieku: novatores i ich oponenci
  156.   2.2. Diego de Torres Villarroel – autor o samym sobie
  157.   2.3. Benito Jerónimo de Feijoo – prekursor hiszpańskiego eseju
  158.   2.4. Ignacio de Luzán – wczesny hiszpański neoklasyk
  159.   2.5. Druga połowa XVIII wieku i rozkwit idei oświeceniowych
  160.   2.6. Historia del famoso predicador Fray Gerundio de Campazas, alias Zotes ojca José Francisca de Isla i hiszpańska proza fabularna XVIII wieku
  161.   2.7. Pedro Montengón – naśladowca Rousseau
  162.   2.8. José Cadalso – Noches lúgubres i Cartas marruecas
  163.   2.9. Gaspar Melchor de Jovellanos
  164.   2.10. Prasa
  165.   2.10.1. Francisco Mariano Nipho – pierwszy hiszpański dziennikarz
  166.   2.10.2. „El Pensador” i „El Censor” – periodyki w służbie idei oświeceniowych
  167.   3. Poezja hiszpańska w XVIII wieku
  168.   3.1. Tertulia, czyli hiszpański salon literacki
  169.   3.2. Przełom neoklasyczny w poezji – klasyczna poetyka wobec tradycji
  170.   3.3. Nicolás Fernández de Moratín – łowy, lupanary i tauromachia
  171.   3.4. Libertynizm w osiemnastowiecznej Hiszpanii
  172.   3.5. Bajka w oświeconej Hiszpanii – Félix María de Samaniego i Tomás Iriarte
  173.   3.6. Krąg poetycki José Cadalsa – Juan Meléndez Valdés i inni
  174.   4. Twórczość dramatyczna w XVIII wieku
  175.   4.1. Teatr w osiemnastowiecznej Hiszpanii – od corralu do coliseo
  176.   4.2. Dramaturgia pierwszej połowy XVIII wieku – komedia z „figurą”, magia i militaria
  177.   4.3. Dramaturdzy wobec działań reformatorskich – tragedia i komedia neoklasyczna
  178.   4.3.1. Vicente García de la Huerta i tragedia Raquel
  179.   4.3.2. Komedie neoklasyczne, czyli „regulowane”
  180.   4.3.3. Leandro Fernández de Moratín – teatr w teatrze w służbie reformy teatru
  181.   4.3.4. Gaspar Melchor de Jovellanos – odpowiedzialność procesowa jako temat komedii łzawej
  182.   4.4. Ramón de la Cruz i sainete
  183.   4.5. Teatr hiszpański na przełomie XVIII i XIX wieku
  184.   CZĘŚĆ IV. WIEK XIX. ROMANTYZM I REALIZM
  185.   1. Hiszpania w XIX wieku. Od wojny o niepodległość (1808–1814) po utratę kolonii (1898)
  186.   2. Romantyzm. Polemiki wokół hiszpańskiego romantyzmu. Polemiki romantyczne
  187.   2.1. Polemiki romantyczne
  188.   2.2. Przełom romantyczny – liberałowie na emigracji
  189.   2.3. Powrót liberałów do kraju
  190.   3. Dramat romantyczny w hiszpańskim teatrze pierwszej połowy XIX wieku
  191.   3.1. Juan Grimaldi i teatry w Madrycie
  192.   3.2. Francisco Martínez de la Rosa i La conjuración de Venecia. A?o 1310 (1834)
  193.   3.3. Książę de Rivas (Ángel de Saavedra) i Don Álvaro o la fuerza del sino (1835)
  194.   3.4. Antonio García Gutiérrez i El trovador (1836)
  195.   3.5. Juan Eugenio Hartzenbusch i dramat o tematyce historycznej
  196.   3.6. José Zorrilla i Don Juan Tenorio (1844)
  197.   3.7. Repertuar komediowy – Manuel Bretón de los Herreros i Ventura de la Vega
  198.   4. Publicystyka i kostumbryzm w prozie hiszpańskiej pierwszej połowy XIX wieku. Mariano José de Larra i inni
  199.   4.1. Mariano José de Larra – dziennikarz, dramaturg, pisarz, romantyk
  200.   4.2. Rozkwit hiszpańskiego pisarstwa rodzajowego
  201.   4.2.1. Ramón Mesonero Romanos i Panorama matritense (1835–1838)
  202.   4.2.2. Serafín Estebánez Calderón i koloryt rodzajowy Andaluzji
  203.   5. José de Espronceda i poezja romantyczna w Hiszpanii
  204.   5.1. Poeta – romantyczny buntownik
  205.   5.2. Twórczość poetycka Esproncedy
  206.   6. Rozwój prozy fabularnej przed 1868 rokiem
  207.   6.1. Nowe formy dystrybucji książek – novela por entregas i folletín
  208.   6.2. Powieść historyczna
  209.   6.3. Wenceslao Ayguals de Izco
  210.   6.4. Cecilia Böhl de Faber (Fernán Caballero) i postromantyczna proza obyczajowa
  211.   7. Poezja postromantyczna. Poeci drugiej połowy XIX wieku
  212.   7.1. Gustavo Adolfo Bécquer
  213.   7.2. Rosalía de Castro
  214.   7.3. Gaspar Nú?ez de Arce – patos deklamatora
  215.   7.4. Ramón de Campoamor – doloras i humoradas
  216.   8. Rozwój prozy fabularnej po 1868 roku – regionalizm, realizm, naturalizm
  217.   8.1. Krauzyzm i krauzopozytywizm – Julián Sanz del Río i Francisco Giner de los Ríos
  218.   8.2. Marcelino Menéndez Pelayo – twórca hiszpańskiej szkoły filologicznej
  219.   8.3. Pedro Antonio de Alarcón i postromantyczny eklektyzm
  220.   8.4. José María de Pereda i tradycyjny regionalizm
  221.   8.5. Juan Valera – dyplomata i pisarz
  222.   8.6. Benito Pérez Galdós i hiszpańska proza realistyczna
  223.   8.6.1. Episodios nacionales i kreowanie świadomości historycznej
  224.   8.6.2. Powieści tendencyjne
  225.   8.6.3. Powieści madryckie
  226.   8.7. Leopoldo Alas (Clarín) i La regenta (1884)
  227.   8.8. Emilia Pardo Bazán – hiszpański wariant naturalizmu
  228.   8.9. Recepcja prozy hiszpańskiej w Polsce
  229.   9. Twórczość dramatyczna drugiej połowy XIX wieku
  230.   9.1. Adelardo López de Ayala i Manuel Tamayo y Baus – mistrzowie komedii wysokiej
  231.   9.2. José de Echegaray i dramat mieszczański
  232.   9.3. Benito Pérez Galdós i tematyka społeczna w dramacie hiszpańskim końca XIX wieku .
  233.   9.4. Zarzuela mniejsza i género chico
  234.   CZĘŚĆ V. WIEK SREBRNY – EDAD DE PLATA (1898–1936)
  235.   1. Hiszpania w pierwszych dekadach XX wieku
  236.   1.1. Między klęską roku 1898 a wybuchem wojny domowej (1936)
  237.   1.2. Nowe instytucje i inicjatywy naukowe i pedagogiczne
  238.   1.3. Między modernizmem a awangardą – Edad de Plata
  239.   2. Hiszpania jako problem – pisarze Pokolenia 1898
  240.   2.1. Joaquín Costa i regeneracjonizm
  241.   2.2. Hiszpańskie idearium – Ángel Ganivet i Miguel de Unamuno
  242.   2.3. Azorín – pokoleniowa wspólnota przeżyć egzystencjalnych i kulturowych
  243.   2.4. Pío Baroja – indywidualista i nihilista
  244.   2.5. Ramiro de Maeztu – w drodze ku „innej Hiszpanii”
  245.   3. Miguel de Unamuno – poszukiwacz sprzeczności
  246.   3.1. Początki twórczości – Paz en guerra (1897) i En torno al casticismo (1902)
  247.   3.2. Unamuno – poeta
  248.   3.3. Unamuno – filozof i myśliciel
  249.   3.4. Unamuno – powieściopisarz
  250.   3.5. Unamuno w teatrze
  251.   4. Od przełomu modernistycznego w liryce do czystej poezji – Rubén Darío, Antonio Machado, Juan Ramón Jiménez
  252.   4.1. Rubén Darío – przełom modernistyczny w poezji hispanoamerykańskiej i hiszpańskiej .
  253.   4.2. Poeci hiszpańskiego modernizmu
  254.   4.3. Manuel Machado – od poezji modernistycznej do „półpoezji”
  255.   4.4. Antonio Machado, Abel Martín i Juan de Mairena
  256.   4.5. Juan Ramón Jiménez – od modernistycznych nenufarów ku poezji czystej
  257.   5. Ramón del Valle-Inclán – „syn marnotrawny Pokolenia 1898”
  258.   5.1. Esperpento
  259.   5.2. Związki Valle-Inclána z teatrem
  260.   5.3. Esperpento w twórczości powieściowej – Tirano Banderas (1926) i Ruedo ibérico (1927–1928)
  261.   5.4. Recepcja twórczości Valle-Inclána
  262.   6. Pokolenie 1914 – sztuka i literatura wobec wyzwań współczesności
  263.   6.1. José Ortega y Gasset – filozof, krytyk, wydawca
  264.   6.2. Ramón Pérez de Ayala – od powieści realistycznej o wątkach autobiograficznych ku awangardowym eksperymentom
  265.   6.3. Lewantyński prozaik Gabriel Miró i jego literacki sobowtór Sigüenza
  266.   7. Pierwsza hiszpańska awangarda
  267.   7.1. Ramón Gómez de la Serna
  268.   7.2. Ultra i kreacjonizm
  269.   8. Pokolenie 1927. Między tradycją a awangardą
  270.   8.1. Pedro Salinas
  271.   8.2. Jorge Guillén
  272.   8.3. Gerardo Diego
  273.   8.4. Dámaso Alonso
  274.   8.5. Federico García Lorca – liryk i „poeta dramatyczny”
  275.   8.5.1. Początki twórczości
  276.   8.5.2. Romancero gitano
  277.   8.5.3. Poeta w Nowym Jorku i Hawanie (1929–1930)
  278.   8.5.4. Poeta dramatyczny (1930–1936)
  279.   8.5.5. Bodas de sangre (1933) i Yerma (1934)
  280.   8.5.6. Teatr niemożliwy
  281.   8.6. Vicente Aleixandre
  282.   8.7. Rafael Alberti
  283.   8.8. Luis Cernuda
  284.   8.9. Manuel Altolaguirre i Emilio Prados
  285.   9. Teatr w Hiszpanii przed 1936 rokiem
  286.   9.1. Jacinto Benavente i dramat obyczajowy pierwszej połowy XX wieku
  287.   9.2. Repertuar komediowy – comedia rosa, tragedia grotesca, astracán
  288.   9.3. Poetycki dramat historyczny
  289.   9.4. W poszukiwaniu nowej dramaturgii – jej twórcy i promotorzy w teatrze
  290.   9.5. Gregorio Martínez Sierra i María de la O Lejárraga
  291.   9.6. Jacinto Grau i El se?or de Pigmalión
  292.   9.7. Cipriano de Rivas Cherif
  293.   9.8. Działalność teatralna w okresie Drugiej Republiki
  294.   CZĘŚĆ VI. POWOJNIE I WSPÓŁCZESNOŚĆ. OD WOJNY DOMOWEJ PO PIERWSZĄ DEKADĘ XXI WIEKU (1936–2013)
  295.   1. Hiszpania i Hiszpanie w latach 1936–1975
  296.   1.1. Wojna domowa (1936–1939). Konflikt „dwóch Hiszpanii”
  297.   1.2. Zwyciężeni i zwycięzcy (vencidos y vencedores). Hiszpańskie powojnie (1939–1975)
  298.   1.3. Hiszpańscy intelektualiści na emigracji
  299.   2. Literatura republikańskiego wychodźstwa
  300.   2.1. Poeci emigranci
  301.   2.2. Proza emigracyjna
  302.   2.2.1. Ramón José Sender
  303.   2.2.2. Max Aub – powieściopisarz i dramaturg
  304.   2.2.3. Francisco Ayala – pisarz i socjolog
  305.   3. Proza hiszpańska do 1975 roku
  306.   3.1. Camilo José Cela – od tremendyzmu do Nagrody Nobla
  307.   3.2. Kobiety piszą – Carmen Laforet i Ana María Matute
  308.   3.3. Proza realizmu krytycznego – bracia Juan i Luis Goytisolo oraz Rafael Sánchez Ferlosio
  309.   3.4. Luis Martín-Santos i Tiempo de silencio
  310.   3.5. Miguel Delibes i konfrontacja dwóch Hiszpanii
  311.   3.6. Proza dysydentów – Juan i Luis Goytisolo
  312.   3.7. Juan Benet i proza „w wielkim stylu”
  313.   3.8. Juan Marsé – pisarz z dzielnicy robotniczej
  314.   4. Poezja hiszpańska do 1975 roku
  315.   4.1. „Escorial”, „Garcilaso” i „Espada?a”: poesía arraigada i poesía desarraigada
  316.   4.2. „Cántico”, postistas, Juan Eduardo Cirlot, Miguel de Labordeta – poezja estetyzująca i eksperymentalna
  317.   4.3. Antología consultada de poesía espa?ola (1952) i poezja społecznie zaangażowana
  318.   4.4. Pokolenie lat pięćdziesiątych – poezja „korelatem myśli”
  319.   4.5. Novísimos i poezja przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych
  320.   5. Teatr i dramaturgia hiszpańska do 1975 roku
  321.   5.1. Funkcjonowanie teatru we frankistowskiej Hiszpanii. Repertuar
  322.   5.2. Miguel Mihura i absurdalny komizm Tres sombreros de copa
  323.   5.3. Antonio Buero Vallejo i odrodzenie dramatu w powojennej Hiszpanii
  324.   5.4. Alfonso Sastre – teatr społecznie zaangażowany
  325.   5.5. Lauro Olmo, José Martín Recuerda i inni młodsi przedstawiciele pokolenia realistów
  326.   5.6. Nowy teatr hiszpański – Luis Riaza, José Ruibal, Miguel Romero Esteo i inni
  327.   5.7. Fernando Arrabal – hiszpański dramaturg w Paryżu
  328.   5.8. Francisco Nieva i teatr szalony
  329.   6. Hiszpania po 1975 roku. Główne tendencje w literaturze lat 1975–2013
  330.   6.1. Movida madrile?a
  331.   6.2. Legitymizacja dyskursów mniejszości
  332.   6.3. Języki mniejszości i literatura
  333.   6.4. Mass media i promocja kultury
  334.   7. Proza po 1975 roku – wielopokoleniowość i postmodernizm
  335.   7.1. Radość zmyślenia i eklektyczna proza light
  336.   7.2. Madryt i Barcelona w powieści
  337.   7.3. Autobiografie i autofikcje. Metafikcje. Powieści o pisaniu powieści
  338.   7.3.1. Javier Marías
  339.   7.3.2. Antonio Mu?oz Molina
  340.   7.4. Pamięć o wojnie domowej: Trapiello, Cercas, Baulenas i inni
  341.   8. Poezja po 1975 roku
  342.   8.1. Poezja i poeci w okresie transformacji (1975–1982)
  343.   8.2. Postnovísimos (1986) i poezja ostatnich trzech dekad
  344.   9. Teatr i dramat w Hiszpanii po 1975 roku
  345.   9.1. Spadkobiercy awangardy i odnowiciele teatru
  346.   9.2. Kobiety piszą dramaty
  347.   9.3. Pokolenie Bradomínów – koniec lat osiemdziesiątych
  348.   9.4. Nowa dramaturgia katalońska
  349.   9.5. Juan Mayorga – nowa dramaturgia hiszpańska
  350.   9.6. Postdramatyczna postawangarda teatralna – Rodrigo García i Angélica Liddell
  351.   Zamiast podsumowania – literatura hiszpańska w epoce globalizacji
  352.   Bibliografia
  353.   Indeks osób i postaci literackich
  354.   Tablice chronologiczne
  355.  

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wypożyczalnia P0
ul. Rybnicka 6-8

Sygnatura: 82(091)
Numer inw.: 16703
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

schowekzamów

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.