book
book

Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem?

Autor: Markowska, Anna




Marcel Duchamp (1887-1968) "naprawdę zranił wiele osób" - zauważył kiedyś Pontus Hultén. Niespodziewanie - a może właśnie dlatego - Duchamp stał się najbardziej wpływowym artystą XX wieku. Jego procedury (często wymagające ascezy) wyrażalne są w czasownikach: miniaturyzować, umykać, podróżować, stawać-się-niedostrzegalnym. Jego atrybuty - wyrażalne w rzeczownikach - to m.in.:

walizka, szachownica, pocięty czepek kąpielowy, dym z cygara. Funkcje jego dzieł to z kolei m.in. analiza statusu quo, multiplikacja oraz wchodzenie w relacje (także jako pośrednik w sprzedaży cudzych dzieł), bo właśnie tworzenie oddolnych sieci, alternatywy sztywnych hierarchii instytucjonalnych było jego domeną jako "szarej eminencji". Jeśli ktoś dzisiaj narzeka na klikowość sztuki współczesnej, może tym obarczać Duchampa; podobnie zresztą jak ten narzekający, iż artysta odebrał jej elitaryzm.Duchamp ukazał wielkie projekty nowoczesności jako domenę smutnych ludzi, skłonnych do poświęceń w imię odroczonej przyjemności w odległej przyszłości. Działając w czasach europejskich totalitaryzmów i dwóch wojen światowych, tworzących dychotomiczny świat apodyktycznych prawd my kontra oni, nałożył na dwukolorową mapę obszary o zamazanych konturach, wypełnione niepewnością i dowcipem.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Anna Markowska.
Hasła:Duchamp, Marcel (1887-1968)
Artyści plastycy francuscy
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
Dadaizm
Sztuka francuska
Francja
Stany Zjednoczone (USA)
Monografia
Adres wydawniczy:Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, copyright 2019.
Opis fizyczny:512 stron, [10] kart tablic, [6] stron tablic : faksymile, fotografie ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia na stronach 485-494. Indeks. Streszczenie w języku angielskim.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Historia
Kultura i sztuka
Zakres czasowy:1887-2019 r.
Powstanie dzieła:2019 r.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. * Wstęp
  2. Rozdział I: Debiutant
  3. Rozdział II: Odrażająca doskonałość
  4. Rozdział III: Hodowla kurzu czy odkurzanie?
  5. Rozdział IV: Ecole de Sexe
  6. Rozdział V: Odmowa pracy i logika deflacji
  7. Rozdział VI: Piękno, blaga i gra półsłówek
  8. Rozdział VII: Fontanna
  9. Rozdział VIII: Portret kompensacyjny, czyli „ja jest ktoś inny”
  10. Rozdział IX: Apteka i rozpacz
  11. Rozdział X: Inna przestrzeń
  12. Rozdział XI: Max Stirner i wiwat egoiści!
  13. Rozdział XII: „Całkowicie skończony”
  14. Rozdział XIII: Marceli Duchański: niezauważona śmierć
  15. w ferworze kampanii buraczanej
  16. Rozdział XIV: Szwedzki ślad
  17. Rozdział XV: Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem?
  18. Zakończenie
  19. Post scriptum
  20. Why Duchamp Didn’t Part his Hair – Summary
  21. Spis ilustracji
  22. Wybrana bibliografia
  23. Indeks nazwisk *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wypożyczalnia P0
ul. Rybnicka 6-8

Sygnatura: 7
Numer inw.: 23760
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

schowekzamów

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.